Blog2Blog Maak je eigen Blog2Blog | Gratis je eigen blog c.q weblog op internet
Marcel Kolder

Marcel Kolder

19/2/2009 - Merkholisme in roerige tijden

In de huidige turbulente tijd en ecomische ‘dip’ is een rotsvast vertrouwen en geloof in de eigen onderneming, de strategie, de medewerkers, de dienstverlening, de waarden en normen en merkkracht essentieel voor overleven. Juist in deze tijd komt de werkelijke ‘waarde’ van een onderneming naar boven. Heb je die niet of te weinig, dan zal er een moeilijke tijd komen. Management en medewerkers zetten nu alle zeilen bij te zetten om de storm te trotseren. Bij veel krachtige organisaties lukt dat. Deze ondernemingen hebben de merkidentiteit tot in de wortels van de organisatie doorgevoerd. En deze investering levert ze geen windeieren. De beleving van het merk en haar voornaamste drijfveer – de passie achter het merk - ligt dan namelijk zo diep in deze organisaties verankerd dat zij flexibel kan inspelen op veranderende markten. Deze organisaties zijn zich bewust van het feit dat ‘mensen-diensten-leveren’. In het proces van het leveren van klantbeloften zijn het de medewerkers degenen die derhalve het merk maken, de merkpassie uitdragen en hun voelhoorns in de markt houden. Recent onderzoek1 laat zien dat een sterk merk een veel grotere aantrekkingskracht heeft op mensen dan de inhoud van een functie of bepaalde arbeidsomstandigheden1. Factoren van belang zijn de prestaties in de branche, het gedrag van medewerkers, de bedrijfscultuur en een uitgesproken topman. De zogeheten ‘moments of truth’, de berichtgeving in de media over incidenten in dienstverlening, niet te vergeten. Om een krachtig merk te zijn en dit voor elkaar te krijgen is een oplossing om medewerkers te standaardiseren om ‘brandbelievers’ te worden (volgens het Angelsaksisch model). Echter, omdat het in ons deel van de westerse wereld (in het Rijnlandse model) niet gebruikelijk is om medewerkers te ‘standaardiseren’ is het vinden van een integrale visie op de gezamenlijke passie en merkidentiteit essentieel om medewerkers bij de onderneming te betrekken en een ‘houdbaar verhaal’ te hebben om toekomstige werknemers te werven. Deze integrale visie zorgt ervoor dat alle medewerkers gaan en blijven denken langs de lijnen van de identiteit en het merk, de passie voor het merk, de aantrekkelijkheid en het zelfonderscheid. In het kort: de merkkracht (brandpower) van een organisatie. Merkkracht dus. Zij zorgt ervoor dat de (arbeids)markt heldere argumenten krijgt om kennis te maken met de organisatie. Met als doel een positieve identificatie met deze organisatie. Hoe sterker de organisatie-identificatie, des te aantrekkelijker zullen huidige werknemers en toekomstige werknemers de organisatieidentiteit en het afgeleide externe imago vinden en zullen zij contact met deze organisatie zoeken.
Plaats een reactie!

<- Laatste Pagina :: Volgende Pagina ->

Links

Home
Bekijk mijn profiel
Archief
kolder@draoidh.nl

Over mij

Relativering en positief denken is mijn drijfveer. Maatschappelijk relevante gebeurtenissen in de omgeving opmerken en actief de verandering vinden.

Recente Berichten

Gekke Gerda
Almere wordt Culturele Hoofdstad in 2018, zo is het!
Versus de joviale populist
Uberdesign und 'going dutch'
Flowland en creative cities organiseert Doe-het-niet-zelf
Almere, Almere, mijn stad, mijn verlangen, mijn schaalsprong
Vele Almeerders steunen Almere2018 culturele hoofdstad van Europa
Going for European Capital of Culture
Messerschmidt
Road Movie ontwikkelt voor klant als viral ...
Linz, culturele hoofdstad van Europa
Almere 2018 wint promotieprijs
We zijn wat we hebben
QR scan is fantastisch
Andries Greiner gedeputeerde Flevoland beschermheer Flowland
Met mijn lief naar Berlijn geweest
Ik ben een Edgeling dus ...
lintjesregen
Komt allen op 9 mei a.s.
Stoer
Museum of contemporary African Art and more
Ich bin ein Berliner
Naamloos
Opkikker
Flying high - mijn dochter haalt vliegvaardigheidsbrevet in Lelystad
Almere2018 website genomineerd
Merkholisme in roerige tijden
Fokke en Sukke durven wel
Bananas - upcyclen op zijn cradles
Almere wil culturele hoofdstad van Europa worden
Schaatsrollen is de nieuwe rage (anders dan rolschaatsen)
LOL - about environment and ships
Mijn helden van 2008
four beat six: Joop van Deuren, mijn verre buurman gaat het helemaal maken
Mooi logo
Mijn ding dus ...
Workshop New Towns
Starting an international foundation: Flowland, creative industries Flevoland
'There is enough for everybody's need, not enough for everybody's greed'
Documentaire over Nieuw Flevolands Peil
Afscheidscongres van Commissaris van de Koningin Michel Jager
Cultuurfonds beloont initiatief Almere 2018 / Cultuurspoor Nieuwland
Mona Alikhah, een beeldmerk voor een prachtvrouw
nacht van de cultuur in Almere 2008 - 2018
Jose Carreras en Allessandro Safina: Magnifiek
Almere 2018 > eigen expositieruimte met Marily Monroe
Prokkeldag
Via deze url kun je chatten over Almere2018
Naamloos
Klaar voor de olympische spelen in Beijing
Cultuurspoor Nieuwland
Battle of the cultural cities Utrecht
Zoektocht naar authenticiteit en duurzaamheid
Ik ben adam (een afgekeurd filmpje van Centraal Beheer)
Op internet van een medeblogger over Gilette
Rode Kruisgala
Kooplust
In dialoog met Deepak Chopra
The Almere Principles
1 april 2018 - sbs6
De utopie is nu ...
ORCA
Volle leegte verbindt boven- met onderwereld
Yes We Can
'The context economy' wordt wereldwijd omarmd
Afval is voedsel
Alleen een crisis leidt tot werkelijke verandering
Less is more.
Word je eigen goeroe!
Belasting op teveel ramen en deuren
Movies that matter - Alsof er naast je bioscoopstoel een bermbom kan afgaan.
Almere adolescent
In dialoog met de stad
Volwassenen infantiliseren: Pas op, de Kidults komen eraan ...
Cultuur verovert de werkvloer
Thinkareté
Good governance en transparantie van maatschappelijke ondernemingen
Trots op Almere? Kijk eens naar deze presentatie van James Howard.Dan zijn onze new towns toch iets minder depressief.
Waarom onderwijs?
Duurzaam
Het is gewoon inkoppen bij dit onderwerp
Eindelijk het boek Blink uitgelezen
De trends volgens het trendwatcher congres van afgelopen maand
Links-rechts
Kleine Denker
boksring of dialoog
Almere 2018, culturele hoofdstad van Europa
Een gesprekje met God
Rene Kempenaar blijft in ons collectief geheugen
Welbevinden
Aftrap voor Almere 2018
an inconvenient truth
Herstart Fokker
Zonnekoning(in) niet alleen in Afrika
Almere 2018
Wat is boos en wat is kalm
Een beeldmerk voor Ym
Waardenvol werkt!
Van Dale wacht op antwoord
Snoepgoed
Culturele identiteit en diversiteit
Samen werken, samen leven ...
respect
Ja en nee
Almeerse Fjorden
Nieuwe termen in marketingcommunicatie
Opening nieuwe schouwburg
Mijn voornemen
Dictator
Einstein Generatie
Kind en badwater
More or less
Oktober Borstkankermaand
Een vrije denker
Minister Nicolaï's Last van de overheid
Soms is het leuk om ergens bestuurslid van te zijn
kolderkartoen
Banner
Eenzame sfinx van vergankelijkheid
Zomertijd
Kolder voor Leidinggevenden
Tunnelvisie
Op de top van je kunnen
Kolderkartoen
De boeiende boeier
Bilateraaltje met Pechtold
Respect
Aziatische Zomerweken in Den Haag
Teruggeven
Baken in roerige en minder roerige tijden
Geen woorden maar daden
visie21
Een zoen van ...
Hollandse identeit?
Koninginnedag in Almere
Mayim: Levend water
Koninginnedag
Edelgrootachtbare
Naamloos
Naamloos
Almere daagt je uit, de nieuwe slogan van het stadscentrum
Zonder woorden
Treinvertraging door conditie marechaussee
Nederland tegen terreur
Gelukkig
Geloofsrelativering
Integratie?
Hebban olla vogela nestas?
Pinguïns kunnen vliegen
Kolderkartoon
Blowbord te koop
burgelijke ongehoorzaamheid in sterk 'format'.
KolderKartoon
Lach je niet dood
Raw Food
De wet van de remmende voorsprong
Boldoenerij
Ideeloos scrabbelen
Ons boek
Zonder Titel